Fler klassikerboxar

Min kollega skriver om klassikerboxarna idag. Du hittar hennes artikel här!

Hon avslöjar också vilka böcker som finns med i kommande boxar:

 I den ena hittar man Kerstin Thorvalls Det mest förbjudna, Göran Tunströms Juloratoriet, Inger Alfvéns S/Y Glädjen, Kerstin Ekmans Rövarna i Skuleskogen och Eyvind Johnsons Strändernas svall.

I den andra blir det Jospeh Hellers Moment 22, Marguerite Duras Älskaren, Sylvia Plaths Glaskupan, A. S. Byatta De besatta och Gabriel Garcia Márquez Hundra år av ensamhet.

”En betydligt bättre blandning”, konstaterar hon och jag håller helt med. Synd bara att det är just till unga som könsuppdelningen gjordes. För om man som ung lärt sig att vissa böcker passar män och andra kvinnor blir det kanske lätt att hålla fast vid.

Nåväl. Nu ska jag sluta gnälla om det här. Idag har jag förresten läst ut Utrensning. OCH påbörjat och läst ut Den hemliga trädgården. Hade två timmars obruten lästid medan jag väntade på att kroppen skulle bryta ner den sockerchock som jag hällt i mig på fastande mage. Tack och lov klarade kroppen det ganska bra, och jag verkar slippa den graviditetsdiabetes som barnmorskan var orolig att jag dragit på mig!

4 responses to “Fler klassikerboxar

  1. Men åh, ÄNTLIGEN kommer Glaskupan igen!!! Jag trodde att de kommande boxarna också skulle innehålla barn- och ungdomsklassiker så är lite förvånad. Tänk om alla bloggar kommer att handla om klassiker snart, vad roligt det skulle vara.

  2. Roligt att det kommer fler boxar!

    Bättre blandning förvisso men tappar man inte lite av temat också? Och i den andra boxen känns ju De besatta senare än de andra fyra titlarna. Eller har jag fel? Roligt förvisso att den är med. Jag gillade den verkligen men är det en klassiker på samma vis som de andra fyra? I rest my case…

  3. Fler boxar, hurra! Har precis beställt de två första, och nu låter det som om jag kommer att få beställa i alla fall en till (Moment 22 och Glaskupan tyckte jag var riktigt riktigt bra, och tänk då att få dem med lika fina omslag som i de andra boxarna!?) Blir så glad över såna här initiativ ^_^

  4. Pingback: Jag deltar i hajpen « Bokmalande

Kommentera

