Bokreasorg

Kommer ni ihåg när jag fyndade som en galning när bokhandeln över gatan från mitt jobb gick i konkurs? Det var visserligen trevligt, men egentligen var det en enda stor sorgesång. Jag gillade den där bokhandeln, och framför allt gillade jag den på bokreamorgonen.

På radio pratar de förresten om bokrean mest hela tiden denna morgon, och jag längtar bort från datorn. Nu säger en tant att det är så synd att man ”inte kan få tag i klassikerna nuförtiden”. Hur menar hon då? Har klassiker någonsin varit så billiga och lätttillgängliga tills nu? Tycker det kommer nya utgåvor hela tiden.

5 responses to “Bokreasorg

  1. Jag smet faktiskt in om bokhandlen vid min busshållsplats i morse och tog en titt. Men sedan var bussen en halvtimme sen så jag kom löjligt sent till jobbet istället för bara lite sent.. Hoppas de två trädgårdsböcker och den kokbok som jag fick med mig är värda det….=)

  2. Långlunch, kan det vara något?

    Med lite tur kommer det snart en ny bokhandel i krokarna, kanske rentav i den nedlagda kyrkan?

  3. Jag håller med Tanten i radio.

    Om man jämför med, bara, Köpenhamn eller Helsingfors så är det verkligen mycket svårare att hitta litteratur som är utgiven för ett par år sedan, för att inte tala om för ett par decennier sedan.

    Antagligen speglar detta en skillnad i bildningstradition.
    Men det egendomliga är ju att det lär ha varit bättre i svenska boklådor också.

    En gång i tiden.

  4. Äsch, tanten saknar ju de där rosa utgåvorna av Dostojevskijs Idioten som de försökte prångla ut varenda rea hela 90-talet. De måste ha tryckte en miljon av dem, men till slut verkar ju alla ha blivit sålda. Alla människor som jag nånsin har besökt i Sverige har i alla fall en hemma i bokhyllan. (Jag själv har så klart en antikvarisk utgåva i två mörkbruna band, köpt innan den där rosa upplagen trycktes.)

  5. Jag förstår dig, går mycket hellre in i de små mysiga boklådorna än typ bokia. Trenden är väl att det går mot större och större ”bokvaruhus”, jätte tråkigt, böcker för mig är en fråga om atmosfär, både när jag handlar dem, läser dem och ställer dem i min bokhylla.

    SV: Det är nu vi börjar åtta på fsk, annars öppnar de 7 och äter frukost 8, men eftersom dottern mest kommer vara ett femtontimmars barn så blir det frukost hemma. Kan säga som så att frukost äter hon riktig om det är vid halv/kvart i åtta, blir det som nu när vi ska vara på plats vid 8 vid sju är det för tidigt, då är det bara flaskan som går i. Men bättre än ingenting, nu när de inte serverar på fsk under inskolningen (alla skolas in samtidigt).

Kommentera

