30-listan färdig

Nu har Malin fått sin lista! den är anpassad för henne så tillvida att vi i vissa genrer gett två alternativ så hon fått välja den hon inte läst/tycker är mest utmaning att läsa. Här är listan:

  1. Lyrik: Wislawa Szymborska: Samlade dikter
  2. Fantasy: Tolkien: Bilbo
  3. Sci-fi: Douglas Adams: Liftarens Guide till Galaxen
  4. Utländsk klassiker: Fjodor Dostojevskij: Brott och Straff
  5. Svensk Klassiker: Selma Lagerlöf: Gösta Berlings Saga
  6. Skräck: John Ajvide Lindkvist: Låt den rätte komma in
  7. Politiska romaner: Sylvia Plath: Glaskupan
  8. Kärleksroman: Emily Brontë: Svindlande höjder
  9. Modern svensk litteratur: Jonas Hassen Khemeri: Ett öga rött
  10. Ungdomsklassiker: L.M Montgomery: Anne på Grönkulla

Tanken är ju att hon ska läsa dessa böcker under året hon fyller 30, och eftersom hon startar nu fick hon tio kategorier. För den som vill anta utmaningen men inte fyller 30 just i år finns ytterligare två kategorier så att det blir en bok i månaden:

  • Chick-litt: Helen Fielding: Bridget Jones Dagbok
  • Deckare: Kerstin Ekman: Händelser vid vattnet

Den här listan är alltså sammansatt av undertecknad tillsammans med två av kulturredaktionens medarbetare, och vi vill understryka att det finns ungefär så många listor som det finns människor – detta är det urval vi gjorde för Malin, och den som känner för att hänga på hennes utmaning, inget annat!

2 responses to “30-listan färdig

  1. Gud, som 30+ känner jag att jag har vissa brister…;) Attans, då vart det för sent nu alltså..;) Behöver jag aldrig läsa Gösta Berlings saga…;)

  2. Vilken rolig utmaning, den kommer jag sno och ”ge bort” till en vän inom en snar framtid🙂

    SV: jag förstår dig. Här har vi haft en motoriskt tidig dotter som både klättrade och kröp vid 6 månaders ålder, gick vid 10 och nu klättrar i ribbstolar. Ja du hör ju.
    I början första 7 månaderna ungefär, var jag galet orolig. Vet inte hur många gånger hon trillat ur soffan, akutbesök två gånger, men aldrig några skador (phju). Men så en dag satt vi här hemma och pratade och jag sa till sambon att jag hatar det här, jag är som de föräldrar jag föraktar, de som inte kan låta barnen klippa navelsträngen utan hela tiden ska vakta, fånga, undanröja. Från den dagen har jag stått tillbaka, visst är det svårt. Ibland vill jag bara gå ur rummet av rädsla för att liten ska göra sig illa, men samtidigt hon är en tänkande varelse och hon fattar att gör det ont ska man inte göra om samma misstag tio gånger, det räcker oftast med två, möjligtvis tre om det är extra spännande.. Men det är svårt. Hoppas du lyckas släppa lite, tror man som förälder mår bra av det och att barnet får tillit till sin egen förmåga.
    kram

Kommentera

