Day 21 – Favorite book from your childhood

Oj, favoritböcker från barndomen finns nog lika många som det finns åldrar. En som jag minns att det vilade ett väldigt speciellt skimmer över var Klarbärskalaset av Edith Unnerstad.

Tror det var något med detta att få äta så mycket klarbär som helst som lockade, liksom att sova ute om natten – för att inte tala om lakritspipan.

Sedan gör ju illustrationerna sitt till. Ilon Wiklands barn känns alltid så levande, så nära verkliga barn, tycker jag.

En annan favorit var ju denna:

Även är spelar illustrationerna en stor roll, men det handlar nog lika mycket om igenkänning – att inte få vara med och leka, att ha tråkigt, att allt går fel. Vilket barn känner inte igen sig liksom.

Läses de här böckerna även idag? Jag hoppas det! Klarbärskalaset har jag själv skaffat via antikvariat, men Klåfingerdagen står på önstelistan.

Det tål att noteras, inte minst med anledning av det här inlägget, att jag alltså inte hade någon av dessa favoriter hemma. Vad betyder det?

Detta inlägg är en del i utmaningen 30 days of books.

4 responses to “Day 21 – Favorite book from your childhood

  1. Klåfingersdagen utgör ju ett kapitel i boken om Lilla O (Pip-Larssons Lilla O), som jag nämnde häromdan. Men bilderboken som du visar här har jag inte sett på länge. Underbar historia är det i alla fall!

    • Ja, jag tror det var därför jag hade den nära till hands i minnet – för att jag såg den hos dig härom dagen! Jag vet ärligt talat inte om jag har läst kapitelboken, däremot hade vi en där Pysen var huvudperson och Lilla O bara bäbis.

  2. skulle nog ungar tycka om idag med

  3. Nu fick jag en sån där slag-i-magen-flashback! Jag älskade ju också Klarbärskalaset när jag var liten av samma skäl som du. Läste den hela tiden, men hade glömt bort att den fanns! Ska absolut ta och införskaffa till den yngre generationen här.

Kommentera

