Bokcirkelbok 24: Sharp objects

Av Gillian Flynn

  • MG: 4
  • KH: 4
  • MF: 4
  • EE: 4

Som synes gjorde jag ett bra val av bokcirkelbok förra gången vi sågs. För det kan jag tacka Helena och Therese, som är två av de många som tipsat ivrigt om Flynn.

Av cirkeln var jag den enda som läste boken på originalspråk, och jag kan berätta att två av tre övriga ångrade att de inte gjorde det. Översättningen var tydligen inte någon höjdare (någon fler som upplevt det?). Men uppenbarligen sänkte det inte den här spännande och välskrivna deckaren helt, för alla var väldigt förtjusta och alla var fast beslutna att läsa över Dark places.

Sharp Objects är Flynns debut och huvudpersonen är journalisten Camille. Jag brukar rygga för journalister i deckare, just för att de nästan alltid sköter sitt jobb som journalist uselt men däremot gör insatser som privatdetektiver borde avundas. Camille är inte sådan. Hon må inte vara någon fantastisk journalist, men hon försöker, och hennes mål är faktiskt att rapportera – om än för att chefen tvingar henne – och inte att lösa brottet. Tummen upp!

Att chefen skickar hem henne att rapportera från hembyn kan väl anses etiskt tveksamt, men det motiveras väl i boken och det ger den där krypande hemvändarkänslan som väl alla utflyttare känner igen.

Grundbrottet, en mördad flicka som verkar ha samband med ett tidigare mord, är otäckt och hela byns sätt att reagera på det som hänt framkallar visst illamående. Vi hade lite diskussioner i cirkeln om huruvida boken är realistisk. Kanske inte, kom vi fram till, men det gör inte så mycket. En cirklare jämförde känslan och språket med Janet Evanovich. Jag gillar nog Flynn bättre, men jag kan hålla med om att de hårdnackade och kantstötta huvudrollerna har en viss likhet.

Slutsats om den här boken är väl sammanfattningsvis en: läs!

Nästa cirkelbok är även den en som jag lyckats kuppa igenom: Jasper Ffordes Var är Jane Eyre? Den ska vi prata om den 13/4 klockan 18 hemma hos MG. Det ska bli spännande, för genren är en som ingen av oss skulle valt annars. (Vixx och Maria har mycket att svara för, hehe..)

7 responses to “Bokcirkelbok 24: Sharp objects

  1. Som smått vildögd Gillian Flynn-missionär är det jättekul att höra att alla gillade Sharp Objects och är nyfikna på Dark Places! Kan tänka mig att det är en fantastisk cirkelbok; det finns så många intressanta spår om självdestruktivitet, flickideal, usla modersgestalter och massor av annat juicy. Just nu längtar jag ihjäl mig efter bok nummer tre av Flynn (som lär vara på gång).

  2. Vad skönt att det funkar med nya fsk. Här är det skrik och grin när vi ska gå hem, men så fort vi kommit utanför dörren så är hon hur glad som helst ändå. Konstigt det där..

    Hmm, den där boken har jag stått och funderat på, inte den ni läste utan den ni ska läsa. Jag får läsa rapporten och se om det är värt det. Kör ett fett chick-litt rejs just nu, lagomt hjärndött för den här valen😉

  3. Vadå – du ska liksom skylla på mig och Maria om du inte gillar boken? Eller om dina bokklubbskompisar inte gillar boken…?

    Jag börjar känna att det är skönt att inte alla vet var jag bor.

  4. Pingback: Och som ni vet kommer en bok sällan ensam | En full bokhylla är en rikedom

  5. Pingback: Ett halvt års läsning (lite drygt) | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

