Bara bra böcker?

När jag följer debatten som jag skriver om i förra inlägget (som jag har förstått har sitt ursprung här, och som bland annat fortsätter här) så ser jag att många bloggare skriver att de bara läser böcker de tror att de kommer att gilla, och inte läser ut böcker de inte gillar.

Jag fascineras så av den inställningen. Inte att man inte vill läsa dåliga böcker – vem vill det? – men att man är så säker på sin smak. Själv kan jag behöva läsa ut hela boken innan jag kan bestämma mig, och jag kan falla för böcker helt utanför mina vanliga genrer efter att ha läst en hyllning, sett ett omslag eller bara fått för mig att jag gillar en författares stil.

Hur väljer du böcker? Hur avgör du om du tror att du kommer att gilla en bok?

Här redogör förresten Maria för sina senaste bokval. Man kanske borde göra så lite då och då för att få grepp om sina egna bokval!

10 responses to “Bara bra böcker?

  1. jag vet inte ens vad en ”bra” bok är…

  2. För det mesta bildar jag mig en uppfattning om ifall jag kommer tycka om en bok eller inte redan när jag läser vad den handlar om. Men sen händer det ofta att min uppfattning ändras helt när jag läser boken. Det kan ju vara språket som inte lever upp till förväntningarna, eller så tycker jag inte om händelseutvecklingen i boken. Jag försöker därför ta bort alla förväntningar, höga som låga. Det är inte så lätt, men ibland funkar det. Att bli riktigt besviken på en bok är aldrig kul…

  3. Pingback: Varför denna blogg? | En full bokhylla är en rikedom

  4. Själv använder jag mig av den udda ”bokväljartekniken” att jag bokar alla nya ljudböcker som biblioteket köper in🙂.

    På så sätt blir läsningen väldigt blandad och jag läser böcker jag aldrig skulle ha läst annars. Dessutom gör det att jag hittar nya guldkorn som jag annars missat.

    Men denna teknik är ju givetvis mer lämpad på ljudböcker än vanliga böcker eftersom inköpen av ljudböcker på biblioteket är mindre.

  5. Hur väljer jag böcker? Hmmm, tål att funderas på.

  6. Pingback: Vaccin mot dåliga böcker « enligt O

  7. Jag väljer på helt olika sätt beroende på om jag ber att få recensera, lånar eller köper en bok. När jag lånar kan det bli lite vad som helst, eftersom jag mestadels lånar ljudböcker kan det dessutom vara så att boken möjligen är bra men uppläsaren usel. När jag köper böcker brukar jag vara försiktig, men ibland (särskilt på rean) kan lite vad som helst följa med hem. När jag ber om recex är jag dock mycket försiktig och återhållsam, just p g a att jag inte vill lägga ner tid på att både läsa OCH recensera en bok jag inte gillar. Nu har det naturligtvis hänt någon gång i alla fall, men jag börjar bli rätt bra på att kunna förutsäga vad jag kommer att gilla. Och även när jag recenserar gör jag det ofta lite senare och har därför kunnat bilda mig en uppfattning via snabbare bokbloggare vars smak jag generellt delar. Ibland läser jag dessutom recensioner av boken på dess originalspråk för att få ett hum om både innehåll och textkvalitet. Jag håller mig också gärna till författare jag känner till.

  8. Klart att man kan stota pa riktigta nitlotter, och som du sager, ibland maste man lasa hela boken for att inse om den ar bra eller dalig. Men oftast brukar jag vara nojd med de valen jag gor, kanske har jag lart mig att avgora innan vad som skulle passa mig, eller sa lyckas jag ofta hitta nagot som ar positivt i boken jag laser. For valdigt fa bocker ar faktiskt urusla, det finns nagot bra i nastan alla.

    Dock kvarstar faktum – tror jag att jag verkligen inte skulle gilla boken sa valjer jag oftast att inte lasa den.

Kommentera

