Ingen läshelg

Nej, den här helgen blev ingen läshelg. Varken böcker eller bloggar hann jag med egentligen, även om jag inte kunde låta bli att kika in och gratulera Vixxtorias blogg på födelsedagen i lördags.

När jag egentligen borde sovit i söndagskväll, berövad på en timme som jag var, halkade jag dessutom in i debatten om (bland annat) finbloggar som Linda med Enligt O sammanfattar bra här, och låg och läste inlägg och funderade till alldeles för sent. Resultatet av dessa nattliga fundror kommer kanske så småningom, om jag orkar ge mig in i det igen (fast den debatt som pågår nu handlar om mer än recensionsexemplar, så jag gissar att jag kommer att göra det).

One response to “Ingen läshelg

  1. Fin-ful-bloggsdiskussionen känns igen även i matbloggvärlden. Det går kanske inte att dra en exakt parallell, men visst finns fin- och fulbloggar även där. Min bakblogg sorterar under fulblogg (för mycket cupcakes och bakande ö h t. Ska du komma undan med en bakblogg bör du – generellt sett – vara en man, alt baka surdeg).
    Finbloggar är matbloggar (ev med _lite_ bak). Som jag (som vegan) upplever det är det finare desto mer kött. En trend med kvinnor som försöker skaffa sig machocred genom kött pågår också (se t ex Lotta Lundgrens f ö fina kokbok Om jag var din hemmafru).

    Mycket generaliserat förstås, men varför kan man inte bara få baka cupcakes om man tycker att det är kul, och så kan de som inte gillar bara låta bli att följa? Istället ska det markeras. Just cupcakes rackas det ner något otroligt på. För att det är trend (och tydligen antifeministiskt), men att göra egen korv är också trend t ex (se köttrendsteorin ovan). Detta kräver också tid vid spisen men är av någon anledning inte antifeministiskt.

    För att återvända till bokvärlden så slutade jag följa Anna Winberg efter det här inlägget: http://bookcovergirl.blogspot.com/2010/08/rage-against-cupcake.html

    Svårt att svara på vad som får en att följa en blogg exakt. Desto lättare att svara på vad som får mig att inte följa: folk som dissar andra och tycker sig stå högre än dem. Live and let live.

Kommentera

