En hondjävuls liv och lustar

Av Fay Weldon

När Massolit förlag erbjöd mig denna bok i höstas blev jag så himla nyfiken. Titeln har för mig varit en film, och trots mitt uttalade intresse för feminism och litteratur på temat har jag helt missat den.

Det är ju med anledning av Weldons självbiografi som boken ges ut igen, och nu ligger så klart biografin för läsning i bokhögen vid sängen. Men först känner jag att jag måste smälta romanen, och det kan ta lite tid.

Jag hade inte mycket till förväntningar, har inte ens sett filmen vad jag kan minnas, men blev rejält nyfiken när jag läste Unni Drougges förord. Och utan förordet vet jag knappast vad jag hade tyckt. Det säger kanske något om hur boken åldrats, för visst är den här typen av hämnd-på-mannen-genom-att-göra-våld-på-sig-själv lite daterad. Jag hoppas det i alla fall, och att den där spontana tanken när man blir lämnad ”jag ska bli snyggast och bäst och rikast så att han ångrar sig” förblir just en spontan tanke och att livet sedan kan gå vidare för din egen skull, inte puckots som dumpade dig.

Men i den här boken dras alltså den tanken långt bortom rim och reson, och någonstans är det ändå nyttigt att läsa vart den tar vägen. Exakt hur galen den är, och kanske också hur lite den ger. Kombinerat med Weldons pisksnärtsspråk och sinne för humor när hon lyfter fram och skärskådar orättvisor i samhället blir det här en både underhållande och oroande (på ett bra sätt) bok.

Denna bok är, som framgår i recensionen, ett recensionsexemplar från Massolit förlag.

3 responses to “En hondjävuls liv och lustar

  1. Åh, jag har varit sugen på att läsa denna ett tag. Är också nyfiken på biografin. Får läsa din rapport sen:)

  2. Pingback: En hondjävuls liv och lustar – Fay Weldon « Eli läser och skriver

  3. Pingback: Ett halvt års läsning (lite drygt) | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

