Denna dödens kropp

George, E - Denna dödens kropp - 13021652Av Elisabeth George

OBS: Viss spoilervarning för den som inte läst så långt i serien.

Det var ett tag sedan jag träffade Thomas Lynley och hans kollegor på Scotland Yard, och jag skulle behöva hjälp att reda ut en sak: i vilken bok dör hans fru? Jag är nämligen helt säker på att jag har läst den, samtidigt kan jag bara komma ihåg att jag läst När ingen ser och när jag läser om den på förlagets hemsida, och om nästkommande Innan döden kom så förstår jag inte riktigt hur det går ihop.

Nåväl, det är ju inget problem att plocka upp Denna dödens kropp ändå, för som vanligt lyckas Elisabeth George gripa tag i mig från start, och lotsa mig genom 700 (typ) sidor spänning. Inte den där andlösa spänningen som vissa deckare innebär, men en konstant surrande spänning som hela tiden håller igång mina funderingar.

Thomas Lynley är tillbaka, men bara för att tillförordnade chefen Isabelle Ardery bett honom. Ardery har sina problem, både privata och sådana som hör ihop med att hon är kvinna på en hög post i ett manligt yrke. När hon snabbt slängs in i ett brutalt mord på en kvinna på en kyrkogård blir situationen så klart inte enklare.

Historien om den mördade Jemima kantas av ett gammalt mord som är – om det nu finns grader i helvetet – om möjligt ännu brutalare. Ett barnmord i två bemärkelser, för både förövare och offer är barn. Att läsa rapporten från det mordet är något av det jobbigaste jag varit med om, och länge tänker jag att hela mitt blogginlägg ska handla om att det borde vara förbjudet att utsätta småbarnsmammor för sådan plåga. Men som ni märker har jag ändrat mig.

Författaren har så klart en anledning att ha barnmordet med, och hur otäckt det än är ger tillbakablicken på ett mord, som jag inbillar mig är ganska likt ett verkligt sådant, en inblick i och en känga till det brittiska rättsystemet som jag inte velat vara utan.

Denna bok är ett recensionsexemplar från Norstedts.

11 responses to “Denna dödens kropp

  1. Du kanske skulle ha en spoilervarning där för dem som inte kommit så långt i serien?

    Har iaf för mig att det är ”När ingen ser”

    • Bra tänkt. Jag är kass på spoilervarningar, jag tänker att folk är som jag och inte bryr sig så mycket om det där. Hoppas jag inte sabbade något för dig!

      • Ev. Spoilervarning på det här också men Helen dör i två böcker, dels i en ”vanlig” EG-deckare (när ingen ser?), dels i en bok som handlar om ungdomsbrottslighet och gäng i London (Innan döden kom?). Smått förvirrande…
        Jag ser fram emot att få läsa hennes nya, Lynley och Havers har följt mig av och till under många år.

      • fullbokhylla

        Ah, jag misstänkte att det var något sådant! Tack! Du kan låna den senaste av mig om du vill, den är en riktig tegelsten.

  2. Jag vet inte, jag tyckte att George började tappa lite i takt med att böckerna blev tjockare. Men har inte läst något på flera år så kan ju både ha ändrat mig och de kan ha blivit bättre. Kanske ska börja om.=)=)

    • Gunilla som är deckarexpert hos oss skrev när den här kom på engelska att hon också tyckte att George segat ner sig, men att det här var en bra comeback.

  3. Det verkar som många tappat sugen/blivit arga på George efter att Helen dog (två gånger, hur förvirrande är inte det?). Undrar om hon ångrar det beslutet?

    Anyways, jag gillar Elizabeth George, men har inte alls läst ikapp de tidiga böckerna, så det lär väl dröja till 2022 innan jag kan börja med den här, haha.

  4. Så här är det: Helen dör i ”När ingen ser”. Den bok som kommer närmast efter den, ”Innan döden kom”, beskriver de händelser som leder fram till mordet på henne i den föregående boken. Lite bakvänd kronologi där, men tänk lite Liza Marklund och hur hennes debutdeckare (”Sprängaren”) tidsmässigt sett utspelar sig efter de två nästföljande (”Studio sex” resp. ”Paradiset”), så är ni hemma.

  5. Hade höga förväntningar efter Ett stråk av rött som jag tyckte om, men den här var grymt seg. Usch.

  6. Pingback: Ett halvt års läsning (lite drygt) | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

