Amningsvänlig läsning…

…eller drömmen om en iPad!

Det pratas en hel del om Kindle på såväl twitter som i bloggar just nu. Bokbabbel är en av de skyldiga och när jag läser hennes rapporter börjar jag fundera på om inte jag har typ den ultimata ursäkten för att köpa en läsplatta av något slag.

Amningen alltså. För om det är något som är knepigt är det att bläddra i pocketböcker när man ammar. För att inte tala om fara in att hålla en tung inbunden över huvudet på en nyfödd. Ni fattar ju – jag MÅSTE nog ha en…

Men då är ju frågan om det inte är en iPad som gäller ändå. Jag vet att det inte är en läsplatta, utan en surfdito, men vad jag förstår går det bra att läsa på den och det finns ju vissa fördelar med att lägga pengarna på något som även kan användas till annat. Förutom då nackdelen att övriga familjen lär upptäcka detsamma och jag riskerar att sitta med halvläst bok medan tvååringen skriver över att pappan betalar räkningar.. ja ni förstår dilemmat.

Lite input i frågan vore trevligt, tack!

13 responses to “Amningsvänlig läsning…

  1. Med risk för att sätta igång falska rykten om bebisar nu igen: tror absolut att en läsplatta är amningsvänlig! Vad du sist och slutligen bestämmer dig för är såklart upp till dig men vill dock påpeka att du kan hålla i Kindlen med en hand och med denna hand byta sida. Det kan du INTE göra med en iPad. Kindlen är också billigare, och knappast lika attraktiv för barnen då det inte finns några spel (eller någon färg) på den. Däremot är iPaden såklart mångsidigare, men som sagt är den inte så lätt eller användarvänlig att du kan hålla i den med en hand ovanför bebisen.

    • fullbokhylla

      Jag pillade på en iPad2 hos brorsan i helgen, och vetdu, den går faktiskt att hålla med en hand – mycket lättare och smidigare än ettan som jag fick prova i jobbet. Bläddra kan det nog vara värre med, då man ju måste peka på skärmen, bra synpunkt där!

      Vad gäller bäbisrykten ska jag inte spä på dem, jag lovar😉. Själv var jag väldigt bestämd med att dricka champange på mitt bröllop, och så är sonen mycket riktigt född 10 månader efter vigseln!

      • Oj, mycket imponerad över tidsplaneringen där🙂 Har bara petat pyttelite på iPad 1 och 2 i butik, så kan inte säga mycket om vikten och så. Men pekandet vet jag ju om, och Kindle har knappar på båda sidan om skärmen så man kan hålla i med vilken hand man vill!

  2. Som jag skrev i mitt inlägg på bloggen så är jag läsplattenovis själv så jag kan inte ge dig några tips om märken och så men som idé tycker jag att din läsplatteanskaffningsplan låter klok. Det måste vara betydligt lättare att amningsläsa från platta än bok, det samma gäller bolibompaläsning med barn i knät har jag märkt i helgen🙂

  3. Läsplatta är nog toppen, vi fick köpa tv, när vår äldsta dotter började ”läsa” mina böcker…

  4. Kul med en diskussion om amningsvänlig läsning. Känner att det börjar bli dags att fundera på det där om den här bebben har lika bråttom ut i världen som sina syskon. Men jag vet inte, en ipad, Kindle och allt vad de nu heter? Är de vattentäta? Eller jag menar såklart, klarar de av en och annan kaskadkräkning, bröstmjölk osv? Lätta att rengöra?

    • fullbokhylla

      Bra synpunkt! Man får nog köpa ett extra tåligt skydd oavsett vilken platta man väljer…

  5. Sony Reader? Har funderat på varför den inte har kommit upp till diskussion. Dyrare än Kindle, men billigare än iPad. Inget Wi-Fi , men möjlighet att ladda hem böcker från Elib (och bibblor i allmänhet?), till skillnad från Kindle. Jag är fortfarande i valet och kvalet…Pros and cons någon?

  6. Alltså, med risk för att låta hopplöst analog så tyckte jag pocket funkade jättebra när jag nu satt fast i soffan senaste gången. Fast inbundet var ju helt kört med en hand!

    Laptopen lade jag i knäet framför/under baby J och då kunde jag surfa tillfredsställande också, men det gäller ju att man inte har en kräkbebis med en sån lösning!

    Men jag förstår ju dig helt och hållet om du vill köpa en iPad. Tror mer på den än en läsplatta. Det lär ju bara vara en tidsfråga till apple fattar att de kan vinna kunder på att fixa en icke-blänkande skärm.

    • fullbokhylla

      Kom nu inte med förnuftiga skäl att inte köpa en..😉 Ärligt talat är vår största motivation att köpa en iPad just nu att sonen stjäl makens iPhone och lägger pussel på. Själv har jag en bråkig android (den är gammal, det är nog det som är problemet) och pendlar mellan att önska mig en iPhone och en padda..

  7. Jag köpte en iPad2 i veckan och är galet nöjd hittills! Kan bara rekommendera…

  8. hmmmm…jag borjar ocksa bli inte intresserad, trots att jag egentligen alltid foredrar pappersbocker (vill halla i den! kanna den!). Mest for att det skulle spara en massa packning Sverige-Tanzania!

Kommentera

