Ett problem…

…med att läsa på iphone är förutom att många böcker jag vill läsa inte finns att det lätt blir dyrt. En bok jag i vanliga fall skulle ha inväntat på pocket ligger där och lockar till fullpris! Hmpf, liksom!

E-böcker är nämligen inte billigare än inbundna (typ 20 kr billigare) och det förundrar mig. I tidningsbranschen pratas det om makabra papperspriser, men i det här fallet verkar det inte spela någon roll. Vore intressant att veta hur priserna sätts!

Nu ska jag kolla in möjligheten att låna e-böcker på bibliotek. Någon som vet hur det funkar?

7 responses to “Ett problem…

  1. Det lättaste är att besöka http://www.elib.se för att ta del av alla e-böcker man kan låna. Man kan också söka direkt i sin bibliotekskatalog, det finns säkert någon inställning som filtrerar ut enbart e-böcker. Lycka till!

  2. Att priserna är så höga på just e-böcker beror på att momsen är mycket högre än för vanliga böcker. Fast det kom nyligen ett förslag om sänkt e-bokmoms, så det är väl bara att hålla tummarna för att sänkningen genomförs.

  3. Japp, man kan söka i de vanliga bibliotekskatalogerna. Viss bibliotek tycker det är lite kneptigt dock för som bibliotek betalar du inte bara för själva boken när du köper den utan per utlån. Ja, där du lånar i alla fall.;) Var lite rabalder om det där i höstas när Lunds bibla (tror jag det var, kanske malmö?) upptäckte att hela biblioteksbudgeten var slut när hösten började. Minns inte hur de löste det, tror de ströp alla utlån på e-böcker. Omöjligt att beräkna budget med sådana avtal liksom.

  4. Skrev ett inlägg om hur det går till rent praktiskt och vad du behöver här: http://lingonhjarta.blogspot.com/2011/02/lanebocker-pa-i-prytlen.html
    Tycker att det är världens bästa uppfinning🙂

    • Stort tack!!

      • Varsågod😀 Roligt att det fungerar!
        Jag brukar låna böcker via safari på min ipod touch och sen öppna med bluefire appen. Det görs mer eller mindre automatiskt. För mig funkar det alldeles utmärkt och har aldrig behövt använda mig av datorn🙂

  5. Kul, jag blir lite avis. Men trist det där med priserna, ja man undrar ju lite hur det hänger ihop.

Kommentera

