Biblioteksfunderingar

Har små stunder av hektisk ställa-upp-böcker-frenesi och däremellan (under maratonamning) gott om tid att fundera. Har stött på vissa frågeställningar som jag gärna vill ha hjälp med:

(utgångspunkten är bokstavsordning, det är inte öppet för diskussion, om än välkommet att kommentera)

1. Ungdomsböcker för sig eller tillsammans med övrigt?

2. Fackböcker för sig eller tillsammans med övrigt?

3. Genresorteting eller total bokstavsordning?

Alla synpunkter, för- och motargument och egna erfarenheter mottages tacksamt!

6 responses to “Biblioteksfunderingar

  1. Jag sorterar knappt alls, jag skiljer på pocket och indbundet då det passar mina hyllor bra. sedan har jag en egen hylla för facklitteratur. Men tycker nog inte att ungdomsböckerna ska vara för sig, de ka nju läsas av alla!

  2. jag har inte mkt till sortering (räcker med den på jobbet) men försöker sortera fackböcker för sig o gärna ämnesvis om möjligt…

  3. Jag kör strikt bokstavsordning, ingen annan indelning. (Jo, kokböckerna står för sig.)

  4. Jag röstar för genresortering! Själv gillar jag att sortera på det sättet. Gillar även att ha faktaböckerna och ungdomsböckerna uppdelade. Sen kan man såklart ställa dem i bokstavsordning inom genresorteringen. Tycker att det blir enkelt att hitta i en hylla som är genresorterad, för ibland har jag svårt för att komma ihåg författarens namn:)

  5. Ja, genresortering tror jag också på. Alternativt efter när man köpte boken, så gör jag, men dte är helt oplanerat.;) Fyller liksom på efterhand mest. Hade jag chansen att göra om tror jag att ungdomsböcker skulle hamna för sig och pocket för sig, typ.

  6. Jag kör genresortering med fackböcker och ungdomsböcker för sig, men däremot inte bokstavsordning alls. Också pocketböcker för sig.

Kommentera

