Biblioteket – så blev det!

20110803-150608.jpg

Jodå, det blev färdigt till slut, och även om det i bild är svårt att göra det rättvisa hoppas jag ni förstår hur fint det är! Själv känner jag vilken ynnest det är att ha ett rum att inreda helt med böcker! Det är en dröm jag inte trodde skulle gå i uppfyllelse förrän mycket senare i livet.

En snabbguidning som jag lovar att fördjupa så snart jag hinner:

Bild 1 (från höger uppifrån): Min älskade bokhylleklocka! Här har jag ställt lyrik på de låga små hyllorna överst och sedan fortsatt med böcker som betyder mycket för mig, till exempel samtliga Claques!

Bild 2: Vid fåtöljen, ett loppisfynd, och till vänster om det stora fönstret som syns i bild 3 står alla olästa böcker. Ja, ni läser rätt jag har en hel Billybokhylla med olästa böcker. Och vet ni vad? Det finns ytterligare ett hyllplan, en hel del olästa deckare samt en del oläst bland facklitteraturen…

Bild 3: Till höger om stora fönstret kommer, efter ett hyllplan med oläst, romaner i bokstavsordning. Nästa hylla innehåller deckare, och de första hyllplanen är olästa deckare… De sista hyllplanet är fackböcker, biografier och reportageböcker, och facklitteraturen fortsätter i nästa hylla.

Bild 4: Ja nästa hylla är alltså diverse fackböcker, en hel del språk- och medieböcker blir det trots att ren kurslitteratur står i arbetsrummet. Nästa hylla är, trots att den är lite gömd bakom den öppna dörren, lite av en favorit. Det är ungdomslitteratur, en hel del böcker som legat hos mamma och pappa tills de flyttade i höstas. Tänkte gå igenom lite mer ingående vad den innehåller i ett senare inlägg!

Hoppas att ni noterar att biblioteket är komplett med bäbis på lammskinnet på golvet…

Stort tack till Anna som hjälpte mig att få upp det sista, och som var den som en gång tvingade mig in i bokhyllesorterandet!

20 responses to “Biblioteket – så blev det!

  1. Jättefint. Den där bokhylleklockan skulle jag också vilja ha.

  2. Jag vill också ha ett bibliotek! Ditt blev superfint. Gillar verkligen bokhylleklockan. Tyvärr har jag ingenstans att ha den annars hade jag köpt den direkt.

  3. Vilken underbar kombination av klocka och bokhylla!

  4. älskar din klockbokhylla vart har du införskaffat den?

  5. Mysigt! Här hemma har vi gjort ett gästrum av hyllor i vardagsrummet. Bättre än det låter!

  6. Åh, vad härligt och sköna fåtöljen på plats och allt. Förstår ju verkligen hur kul du måste ha haft när du satte upp böckerna. Själv blev jag förvånad över hur mycket minnen de väckte, blev riktigt nostalgisk. (Jag har ju haft en stor del av mina nerpackade ett tag.) Jag noterar fårskinnsfällen och tänker att den lär ju komma väl till pass inför den obligatoriska bebis-på-fällen-julkortet😉

  7. Väldigt fint och stort tack för publicerandet av olästaböcker-hyllan. Ska spara inlägget för att visa att jag inte är värst när maken börjar titta snett på mina olästa böcker.

  8. Vilken fin fåtölj!! Och vad himla härligt med ett bibliotek, det är som cluedo!!

    • En dag måste du komma till Malmö och se det med egna ögon! Det fanns förresten en underbar soffa till fåtöljen, men den gav jag bort när jag flyttade till minilägenheten i Malmö för hundra år sedan…

  9. Underbart! Klockan!! Och gott om plats för nya böcker i hyllorna. Och dekorativ bebis på golvet!

    (Ligger hopplöst efter all min bokbloggsläsning, och ska ta igen så småningom. Diskussionen om ungdomsböckerna då och nu verkar intressant…)

  10. Häftig hylla! Och vad mysigt du har fått det! Förstår att du blev nöjd!

  11. Pingback: Bokspelsträff « flickan & böckerna

Kommentera

