Tigerkvinnan

Av Katerina Janouch

Cecilia Lund är tillbaka. Gravid och som vanligt dumdristigt orädd. Eller orädd är hon väl inte men något fel är det på henne som gång på gång reagerar med vantro istället för panik när hon råkar ut för hot och förföljelse. Hon förtiger och förtränger och det är ju inte utan att man blir lite arg på henne. Fembarnsmamman liksom!

Mycket riktigt utsätter hon ett av sina barn för livsfara, och bara att läsa om det gör mig kallsvettig. Det är ju också styrkan i Katerina Janouchs deckaraktiga barnmorskeserie, att Cecilia Lunds liv ligger nära ett vanligt familjeliv. Även om Amelia Adamo-inspirerade (gissar jag) mamma Christina och systrarna råkar ut för lite mer än Svenssonfamiljen när det gäller våld och ondska i samhället.

Det kanske märks på mig att jag är lite tveksam till det här, jag hade velat ha lite mer originalitet i intrigen. För mig är Cecilias arbete som barnmorska det intressantaste, och med tanke på att jag läst Janouchs gravidböcker blir jag ju inte förvånad att tanken på hemfödsel dyker upp även här. Intressant visserligen, men kanske en större del av dramat kunnat ligga där istället?

Ett plus är så klart den litterära referensen till Doris Lessings Det femte barnet, som jag blir lite rädd för men ändå sugen på att läsa!

Jag vet inte, jag slukade denna bok liksom de tidigare tre men skriver nog av den som en mellanbok. Ser redan fram emot nästa!

Jag lånade denna bok som e-bok på biblioteket. Den ges ut av Piratförlaget.

2 responses to “Tigerkvinnan

  1. Hahaha, flinar lite åt din spetsiga recension. Har bara läst första delen och hade ungefär samma invändningar som du (”men människa, ta kontakt med polisen om du råkar i trubbel!” och mer fokus på förlossningssalen). Gav dock ändå mersmak, så jag kommer säkert fortsätta läsa.

    Det femte barnet tyckte jag förresten var en bra men en jobbig, jobbig bok. Och då hade jag inte ens barn på den tiden jag läste den. Skulle säkert uppleva den som mycket värre idag gissar jag. Men du kanske inte är lika blödig som jag är.

  2. Rekommenderar Det femte barnet varmt, men den är hemsk på ett intressant sätt, svår att släppa även efter jag hade läst klart

Kommentera

