Bokmässebonanza (Eller: Till min son och min dotter)

Älskade barn!

Ni är båda födda i maj. Det var inte särskilt planerat, men nog kan det verka som en tanke att ni var/är precis lagom stora att släpa med sig på mässa sådär i september. För du Ebbot har ju faktiskt redan varit där, och du Astrid ska snart bevista din allra första.

Jag hoppas att jag om några år kan sitta på tåget upp till Göteborg och berätta för er om de här besöken. Skratta lite åt er gamla mamma som drog med spädbarn på bokmässa, men också glädjas tillsammans med er åt att ni så tidigt upptäckte er kärlek till böcker, att ni som vuxna kan säga ”Jag var minsann på min första bokmässa innan jag var ett år!”.

Ni minns det väl inte, så där på tåget kanske ni frågar: ”Vad är bokmässa för något?” och då ska ni får höra. Då ska ni få höra om knökfyllda golv, trängsel och värme. Om möten med författare, oväntade boktips, nya vänner, gamla vänner och inte minst om böcker. Om 13 000 kvadratmeter bokprat, 3000 programpunkter och nästan 100 000 besök. Då ska ni få höra om ryggar sneda av bokkassebärande, ångest över missade fynd och ångest över ekot i plånboken. Men mest av allt om lyckan. Lyckan i att få läsa, få prata om böcker, få titta på böcker, lyssna på klokheter om böcker och att i ett helt år efteråt ha minnen och (inte minst) nya boksidor att vända innan det är dags igen!

Jag hoppas ni delar min glädje när vi tillsammans går in på mässan en dag!

Puss & kram

/Mamma

Detta är ett inlägg i en bloggstafett tillägnad Bok- och biblioteksmässan i Göteborg där följande bloggar deltar:

enligt O, Pocketlover, Böcker x 3, Bokmalen, Fiktiviteter, Skrivarmamma, och dagarna går…, Boktok 73, Bokbabbel, Marias Bokliv, Lyrans Noblesser, Bokbaren, the Book Pond, Unga Vuxna, Paperback Lover, Olika sidor, Vägen till utgivning , Dantes Bibliotek, En full bokhylla är en rikedom, I min bokhylla, Hannas Hörna, Word up, Anjo, Om böcker som jag hunnit läsa, You’re no different to me*malins bokblogg*

12 responses to “Bokmässebonanza (Eller: Till min son och min dotter)

  1. Vilket underbart inlägg!

  2. Åh, så fint skrivet! Nu sitter jag här och gråter lite. (Fast utan att förringa ditt inlägg så grät jag lite till Cars – alltså Pixarfilmen – tidigare idag också, så det är nog bara en sån där ovanligt hormonell dag…)

    Jag är dock väldigt nöjd med att få gå på mässan alldeles, alldeles själv, men jag ska förstås se till att köpa med mig lite böcker hem till de små🙂

    Vi ses nästa vecka!

  3. Gud så sött inlägg! You go mama!

  4. bra att jag slipper stå för bokmässebebis iår. Jag tar möjligtvis med mig monstren en sväng på helgen men de (och fadern) har liksom inte samma bokmässetålamod som en annan…

  5. Fint skrivet.🙂 Jag har också släpat med mina barn på Bokmässan. I år blir första gången på länge som de inte kommer att åka dit. Till allas stora besvikelse. Jag själv åker med jobbet på fredagen.

  6. Åh! Mamma och jag har så här lite sent bestämt oss för att åka upp på mässan och det går ju inte att bli annat än inspirerad när man läser fina inlägg som ditt! Har du några tips till oss förstagångsbesökare, hur tar man sig an detta massiva utbud på bästa sätt?

    • Vad kul! Vilken dag är ni där? Jag tror att man bara får acceptera att man missar hälften och bara kasta sig ut i det! Inte ha för mycket bokat utan stanna till här och där och hitta gobitar. Och ta med kontanter!

  7. Vilket trevligt inlägg! Jag är barnfri men gick en gång på mässan med en kompis med barnvagn. Det var hemskt, men jag ville så gärna träffa henne + att det var skönt att få åka hiss.

  8. Gissar att pågen är döpt efter Ebbot (Tobbe baklänges) efter Ebbot Lundberg i Soundtrack of our lives och att tösen är döpt efter Astrid Lindgren (känd barnboksförfattare)…

Kommentera

