Pojken i hiss 54

Av Karin Alfredsson

Ellen Elg är i Dubai som lyxhustru. Ni hör ju hur det låter. Klart hon hamnar i trubbel, och klart hon ser och upprörs över hur kvinnor både i den rika och den fattiga kulturen behandlas.

Den som läser den här boken är troligen redan bekant med Ellen Elg. Jag är det definitivt och jag är mycket glad att återse henne. Hon lyckas alltid engagera mig, lyckas alltid få mig att glömma att jag inledningsvis tycker att hon är lite väl dumdristigt modig. Faktum är att hon i den här boken har taggat ner lite. Kanske är det barnens närvaro, kanske den väldigt kvinnoexkluderande kulturen hon placerats i, kanske har hon bara blivit äldre och klokare (?). Ni hör ju att jag gillar det. Jag gillar också att en del av historien utspelar sig bortom Ellen Elgs horisont, i Pakistan dit hennes chaufför och olycksbroder rest för att hjälpa sin syster som riskerar att utsättas för hederskulturens värsta brott.

Jag berättar inte mer nu, men säger bara läs! (Eller hur Lyran, hur går det för dig och Ellen Elg?)

Den här boken är ett recensionsexemplar från Damm förlag.

2 responses to “Pojken i hiss 54

  1. Eller har fått vänta lite jag har varit upptagen av Karl-Ove 🙂

Kommentera

