Bilderboksretro: 50-tal

Av Lisa Bjärbo och Susanna Hellsing

En barnboksbok kanske borde recenseras i min andra blogg, men jag väljer att lägga den här för det här är ingen bok för barnboksentusiaster.

Eller, det är klart att det är, men riktiga barnboksentusiaster/barnboksläsare får kanske inte ut så himla mycket av den. Det här är snarare en minnesbok för den som inte har/har stora barn och vill komma ihåg och frossa i illustrationer och nostalgi. För faktum är ju att vi som är inne i barnbokssvängen läser de flesta av de här böckerna fortfarande/igen. Mumin, Plupp, Historien om Någon, Pippi.. ja ni hur ju. Det här är levande sagofigurer än idag. Och visst är det något som fascinerar med barnbokens 50-tal, att så mycket som gjordes då blev klassiker och hålls för tidlösa (jag blir förvånad när jag inser att så många av mina favoriter skrevs så tidigt). Och visst får jag min dos av nostalgi i form av Trulsa, boa constrictorn Kriktor och barnen i djungeln (den måste jag ha tag i, btw!).

Det här är alltså inte en antologi, så köp den inte till småbarn de kommer att bli mäkta frustrerade när berättelsen tar slut efter två uppslag när det är som mest spännande. Det är en soffbordsbok av finaste slag, och en perfekt julklapp till allehanda 50-talister. Tror att 60-talsboken redan är ute och kommande årtionden på G!

Detta är ett recensionsexemplar från Rabén & Sjögren.

Förresten såg jag att boken står under ”läsålder 3-6” på förlagets hemsida. Det måste helt enkelt vara fel.

3 responses to “Bilderboksretro: 50-tal

  1. Pingback: Bilderboksretro « Den lilla bokhyllan

  2. Åh, Kriktor!! Klassningen på den här är säkert gjord av ngn som bara tittat ytligt på vad den handlar om, inte på vem den riktar sig till. Det här är ju uppenbart nostalgi för vuxna. Kanske ska ge dem till mamma som älskar och samlar på barnböcker fast det är 50 år sedan hon var där själv..;)

Kommentera

