Anna och Mats bor inte här längre

Zweigbergk, H - Anna och Mats bor inte här längre - 13034607  Av Helena von Zweigbergk

Det är lustigt, för när jag tänker tillbaka på Anna och Mats och vår diskussion i bokcirkeln så minns jag det som att vi ändå gillade Ur vulkanens mun. Min snabbtext säger dock lite annorlunda.

Hur som helst är det intressant att återvända till denna dysfunktionella familj, som i början av boken splittras. Skilsmässotemat är ju ”inne” just nu och med ångesten i förra boken i tydligt minne kan man ju tro att detta är en helt igenom lycklig separation. Så är dock inte fallet, och jag gillar att von Zweigbergk problematiserar och tar in så många olika aspekter. En skilsmässa kan vara för allas bästa utan att för den sakens skull vara bra, helt enkelt. Och medan första boken kändes lite krystad på sina håll (jag minns att jag tyckte Annas sms-otrohet med en yngre hantverkare var lite over the top) är det här rakt och enkelt. Ångesten ligger inte lika tät, men nog är det en finstämmig sorg kantad av frustration som ligger kvar hos en efter avslutad läsning.

Boken är ett recensionsexemplar från Norstedts.

One response to “Anna och Mats bor inte här längre

  1. Pingback: Anna och Mats bor inte här längre – Helena von Zweigbergk « Eli läser och skriver

Kommentera

