Mirakel

Av Renate Nedregård

Rakel är en stjärna. En idol som visserligen åkte ut innan finalen men som plockas upp och blir artist på riktigt. Steget från gospelkören hemma i Bergen till rampljuset och arenorna är långt och hon tar det så hastigt att hon givetvis drabbas av viss svindel. Och var det här hennes dröm egentligen?

Efter att ha läst den här boken inbillar jag mig att jag vet lite mer om alla amandor, sibelar, callar och darinar som vår skenande bekräftelsekultur spottat ur sig. Jag vet inte om idolerna själva skulle hålla med, men författaren har lyckats vara så trovärdig att det är ointressant. Jag känner igen mig i tonåringen Rakel, får leva ut idoldrömmen (som jag aldrig haft men som kan översättas till den mer allmängiltiga önskan om att bekräftas och bli sedd) genom henne och får dessutom ord på en del tankar om mediesamhället och idoliseringen som jag kanske haft sedan tidigare men aldrig artikulerat. En riktigt bra ungdomsbok, helt enkelt. Och en underhållande och välskriven sådan dessutom!

Boken är ett recensionsexemplar från förlaget!

Kommentera

