Bossypants

Av Tina Fey

En bok som legat i min att-läsa-hög sedan den kom i våras (och som SÄKERLIGEN blivit läst om den funnits som e-bok) får äntligen flytta in i läst-hyllan. Tack bokresan för det!

Som vanligt när det gäller teveserier var det maken som introducerade mig för Tina Feys baby, 30 Rock. Och som vanligt när det gäller teveserier var det långt efter att serien börjat sändas. Vi är dvd-konsumenter av stora mått hemma, även om tiden det tar att beta av en säsong förlängts väsentligt de senaste åren. Har ni missat den här serien avundas jag er djupt, för då är det bara att klicka hem de hittills 4 utgivna säsongerna och njuta (läs skratta tills ni kissar på er).

Jag skulle föreslå att ni gör det först, och läser den här boken sen, för om ni inte är hängivna SNL:are (SNL = Saturday Night Live) tror jag ni behöver veta lite mer om Fey:s uttryck och humor innan ni läser boken. Själv hörde jag hennes röst i huvudet under hela läsningen, och njöt desto mer av läsandet på grund av det. Hon är så bitsk, så skärpt och så vansinnigt rolig i detta att det för mig är helt oemotståndligt. Att hon dessutom levererar en hel del sanningar om sitt land och att vara kvinna i det gör det ju knappast sämre.

Hade hon varit svensk hade jag nog stört mig betydligt mer på att det finns en viss utseendehysteri, och en del mindre politiskt korrekta uttalanden. Varför ska hon komma undan den kritiken då? För att hon med amerikanska mått mätt ändå går långt utanför ramarna.

Bäst gillar jag nu partierna om moderskapet, om tankarna kring att vara kvinna med makt i en mansdominerad bransch, men också avsnitten om vara hårt arbetande mamma, om (det upplevda) amningstvånget och funderingarna på karriär vs. fler barn. Oavsett ämne är hon sann mot sin egen röst, och jag som inte brukar skratta högt fnissar ljudligt under läsningen.

För mig är det här snarare än en fantastisk bok en bok om en fantastisk kvinna, men jag tror inte att fey-fansen blir besvikna. Jag för min del läser gärna mer av henne!

Läs också  The Book Pond:s recension, hon hade till skillnad från mig boken tillhands när hon skrev om den, vilket gör att hennes recension innehåller en hel del roliga citat. Läs läs!

Läs också om boken på Bokhora, där något jag viss glömt påpekas: att Tina Fey i Sverige kanske är mest känd som Sarah Palin!

5 responses to “Bossypants

  1. kanske roligt… svägerskan flyttade tillbaka till Sverige när det var dags att föda barn. Jag gillar inte dessa amerikanska filmer när män inte ens kan byta blöja…

  2. Ja, håller med dig om alles! Jag för min del ”led” lite av att inte vara så bevandrad i Saturday Night Live (även om jag sett och älskar 30 Rock!), men absolut är de avsnitt som handlar om moderskap/karriär mycket läsvärda – och roliga som sagt. Är ju heller inte så ofta man stöter på den här typen av funderingar i amerikansk litteratur där stay-at-home-mums verkar vara det vanliga…

  3. Pingback: En hålla-liv-i-bloggen-enkät | En full bokhylla är en rikedom

  4. Pingback: Bossypants – Fiktiviteter

Kommentera

