Läsa om, läsa nytt, läsa alls?

Med bokpaketet uthämtat funderar jag lite på det här med att läsa om böcker (att läsa dem igen alltså). Jag håller ju på med Sjöstrands Törnrosa-serie för jag vet inte vilken gång i ordningen och det är klart att det kliar lite i fingrarna när såväl nya Arne Dahl som nya Paul Auster ligger i hallen. Men jag är inte den som lämnar en bok halvläst, inte ens om jag läst den förr, så de nya böckerna får vackert vänta.

Jag förstår inte dem som bara läser en bok en gång, det gör jag inte. Jag har ju redan erkännt att det till viss del har med min lästeknik att göra men det är inte bara det. Det handlar både om att få nya inblickar i boken, och om känslan jag fick av den. Den kan vara värd att uppleva igen!

Det pratas (skrivs) ibland om abibliofobi – som ska betyda rädsla för att inte ha något att läsa. Det är i alla fall en sak som omläsaren inte behöver vara rädd för. Ordet för mig är nog snarare trygghetsnarkoman… Dessutom håller jag gärna nyinköp på halster. Både böcker och kläder kan jag gå och spara på. Jag har dem kvar i påsen och njuter av att de finns där. Lite både ha och äta kakan liksom!

Men nu, just när jag skulle avsluta inlägget, så slår det mig är när jag ska ut och resa dååå slår rädslan till. Lika bra att ta med en till.. för säkerhets skull! Och den.. som jag redan läst men som jag nog kommer att vilja läsa just på denna resa!

Så visst är jag abibliofobiker, jag med!

5 svar till “Läsa om, läsa nytt, läsa alls?

  1. PRECIS så där är jag också… och ibland läser jag hellre om en gammal bok än börjar på en ny!

  2. Martina: ja, ibland orkar man liksom inte med nya intryck men vill ändå läsa!

  3. Jag är inne i en omläsarperiod nu, ingen nytt verkar riktigt lika bra.

  4. Abibliofobiker, det var ett nytt ord. Sån är jag! Jag läser om böcker ibland, och ofta får man nog nya inblickar, precis som du säger. Men jag kan ändå få smått panik om jag inte har tre-fyra nyinköpta böcker som ligger i hyllan och väntar… 🙂

  5. Jag ska två veckor till Kina nu och gissa hur abibliofobiker jag är?
    Det började med att jag sa att jag skulle ta med mig tre böcker; en till ditresan, en till tiden där och en till hemresan. Sedan så började jag tänka efter. Jag kommer att ha 20 timmars dit resa om man räknar med alla flygplansbyten och jag kommer att ha 28 (!!!!) timmars hemresa då jag kommer att sitta 11 timmar på Bangkoks flygplats.

    Det är ju klart att jag måste ha FLER böcker då?
    Så just nu så är jag uppe i två böcker på ditresan, två på hemresan och tre under tiden där… plus att det nog blir ett besök på pocketshop på arlanda.

Lämna en kommentar