Bokkedja: Nystart

Bokkedja nummer fyra (jag ligger efter) är på temat nystart.

Temat får mig faktiskt att tänka på en bok jag precis har läst: Näckrosträdet. Hildur blir Hilde och trots att maken slutit cirkeln har hon, i och med hans död och det möte den innebar, lyckats börja på en helt ny, egen.

Hennes falska radhusidyll kopplar jag till Jonas Gardell i allmänhet och Fru Björks öden och äventyr i synnerhet. Denna kvinna med modet att lämna hem och familj, men med så många rädslor att inget blir som hon tänkt sig. Det här är en av få böcker som jag lyssnat på istället för läst. Jag fick den som kasettbok en gång i tiden och brukade somna till den under studietiden. Det var skönt att ”läsa” något jag redan läst, och samtidigt lyssna på något som tog tankarna från studier och annat.

Fru Björk reser till Rom, och det gör att Da Vinci-koden kommer upp i skallen på mig. Jag gillade boken. Den var spännande och intressant, och annorlunda (då, nu har många inte minst Dan Brown, kopierat). Filmen var däremot något av det värsta jag sett. Bara detta att Tom Hanks får göra en massa smarta upptäckter som den kvinnliga huvudpersonen gör i boken. Varför?

Lämna en kommentar