A-Ö: P

Författare på P: Politkovskaja, Anna. Som ni märker går jag från förnamnsprincipen, men eftersom A är avverkat måste det bli så. Politkovskaja var, för er som inte vet, en av de modigaste människorna i dagens Ryssland. Hon skrev om det som inte fick skrivas om, och satte också livet till för sina sanningar.

 

Bok på P: Pappan och havet. Min favorit bland alla muminböcker. Tror det är melankolin, relationen till havet och Mumintrollets tonårsuppror som talar till mig.

Litterär karaktär på P: Det går inte att INTE säga Pella. Jag vet att jag nämnt Anna Lisa Wärnlöf flera gånger redan i denna ännu mycket unga blogg. Jag är alltid lite rädd för att presentera Pella och hennes fyra böcker (Pellas bok, Pellas andra bok, Pella i praktiken och Lennerboms) för andra, för jag har varit med om folk som hånat henne, eller bara alls inte förstått hur underbar hon är. Men jag hoppas, och slutar ändå inte tipsa, att fler ska inse hennes storhet. Hennes underfundighet, självinsikt och intelligens är mitt ideal, mitt bland alla tjejtidningar och reklampelare.

One response to “A-Ö: P

  1. Hallå där! Vad kul, en Pella-fan. Jag och min syster är stora Pella-ister. Vi gick till och med så långt att vi blev journalister/skribenter bägge två. Så kan det gå.

Kommentera

