Bokcirkelbok 7: SOS från mänskligheten

Av Johanna Nilsson

Det är lustigt för när jag läste den här boken tyckte jag att den var helt ok. När vi sedan pratade om den på bokcirkeln igår kväll började jag fundera på hur jag egentligen kunde tycka det. Boken handlar om Benjamin, som är någon slags lyxprostituerad. Han har en bunte mer eller mindre knepiga kunder, och det var när vi satt och radade upp karaktärerna som även vi som gillat boken från början började fundera lite..

Här finns den bulimiska drömmaren som hatar sitt förhållande, den handikappade tatueraren, det äldre, rika paret som oberoende av varandra båda anlitar Benjamin, här finns den utbrända yuppien vars flickvän lämnat honom sömnlös (han anlitar Benjamin för att sova bredvid..) och så vidare. När man tittar på verkligheten, som i och för sig är mer än lovligt skruvad ibland, undrar man varför Johanna Nilsson var tvungen att ta i från tårna. Alla människor har sin historia, och de kan vara nog så dramatiska utan att för den saken skull vara spektakulära.

Två bokcirklare tyckte genuint illa om boken, tre av oss tyckte ändå om något i den. En ton, ett språk som väcker intresse och en historia som trots att den spårar ut med sexgalningar på en båt ändå drev oss att läsa vidare. Tyvärr, tänker jag nu i efterhand, så fastnade vi i bokcirkelsnacket i hur absurda karaktärerna var och glömde helt att diskutera vad Johanna Nilsson vill ha sagt. Någon som vill fylla på? Kommentarsbåset är öppet!

Betygen:

  • Full bokhylla: 3-
  • Fia: 3
  • Stina: 3-  
  • Madeleine G: 1
  • Madeleine F: 2
  • Sofie: Frånvarande (Kanske på BB??) 
  •  

     

    Läs även andra bloggares åsikter om , ,

    3 responses to “Bokcirkelbok 7: SOS från mänskligheten

    1. Nej, inte på BB 🙂 Än så länge är Pyret kvar i magen.
      Jag måste säga att jag glömt mycket av boken redan, eftersom det hunnit gå ett bra tag sedan jag läste den, men efter att ha läst ditt inlägg inser jag att jag nog hade gillat att delta i er diskussion. Det låter som det varit rätt hett 🙂 Och efter att ha läst Fias inlägg på hennes blogg precis nu, så inser jag att hon och jag nog hade hamnat i en het diskussion kring Johanna Nilssons författarskap! Jag har läst alla hennes böcker och tyckt om de flesta, vissa mer än andra. Jag tycker generellt att Nilsson håller god kvalitet i språk, flyt och innehåll, och jag gillar hennes människoskildringar. Sedan, som sagt, hade jag gärna hört era synpunkter kring just SOS-karaktärerna…mitt betyg på boken blir en 3:a.
      /Sofie, den sjätte bokcirkelmedlemmen

    2. Det var inte jag som hade mest emot författarskapet. Språket var det någon annan som rackade ned på.. =)

    3. Pingback: Årets böcker: 2009 « En full bokhylla är en rikedom

    Kommentera

