Bloggdebatt

Foto: Johan Dalén

Foto: Johan Dalén

Hemma i Malmö igen, med massor av böcker (ännu ouppackade i resväskan) och ännu fler intryck från mässan. Roligast var så klart att träffa en massa bloggare, och nervösast att prata bloggar i SJF:s monter. Fast sååå nervös var jag inte, eftersom hälften av publiken var kompisar!

Så – vem vann? Vi skojade lite innan debatten om att vi borde försöka vara oense, men det är inte så lätt. Vi – Rosemari Södergren (Kulturbloggen.com) representerade bloggare och debatterade med kulturskribenterna Kalle Malmstedt (musikkritiker på GP) och Siri Reuterstrand (redaktör på nättidskriften Alba) – var ganska rörande överens om att bloggare och gammelmediala recensenter kompletterar varandra. Lite trist, men så var det.

Jag sa, bland annat, att jag ställer högre krav på den som har betalt för att tycka än på den som gör det i en amatörblogg. Därmed inte sagt att amatörbloggare behöver vara amatörer inom sitt ämne – det finns många nördar som kan betydligt mer inom sitt område än en recensent – men vad jag menar är att jag som privatbloggare kan nöja mig med att skriva att en bok är bajs, medan en betald recensent bör motivera sitt tyckande, helst på ett nyanserat och påläst sätt. Jag tycker också att jag kan förvänta mig ett journalistiskt urval av en tidning (i papper eller på nätet) medan en privatbloggare – som jag – kan välja att skriva bara om blå böcker , eller som i mitt fall om just de böcker som för närvarande lockar.

Mitt hopp, och min tro får jag väl tillägga, är att konkurrensen från amatörtyckarna gör att proffstyckarna månar ännu mer om sin proffessionalitet och om sina läsare. Kanske finns det en uppnästhet, en doft av finkultur (ett ord som för övrigt min morfar myntade en gång i tiden) över kultursidorna som många skräms av, och när nu masstyckandet breder ut sig måste näsorna sänkas och fingertoppskänslan fram.

Eller vad tycker ni?

Läs mer om debatten här, och här, och här!

5 responses to “Bloggdebatt

  1. Jag tycker att även en amatörbokkritiker bör motivera och underbygga sina åsikter om en bok. Personligen väljer jag att läsa endast bloggar/bloggare som gör det för omdömet bra-dålig om en bok räcker inte för mig. Jag vill veta varför!

  2. Tänk att det var din morfar som myntade det uttrycket, det visste jag inte! Det används ju i högsta grad fortfarande.

  3. Pingback: Claeskrantz.se » Bokmässan 2009 – Jan Guillou intervjuas av Barbro Hedvall

  4. Pingback: Recensionsexemplar: Hur funkar det? « En full bokhylla är en rikedom

  5. Pingback: Måndag hela kritikerveckan | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

