Böljelek

Av Johanna Limme & Martin Palmqvist

Visste ni att till och med på Oscar II:s tid var detektiver överviktiga, med alkohol- och kvinnoproblem? Lägg till religiöst grubbel och prostatabesvär så har du kyrkoherde Simon Eldfeldt, som löser mord i Karlshamn i slutet av 1800-talet.

Det låter kanske som att jag inte gillar det, men har man låtit så många avdankade äldre herrar underhålla en medan de löste diverse knepiga mordgåtor förr så kan man väl gilla en till (men bli lite lite trött på stereotypen)?

Vi har två paralella spår i boken, de kroppar som hittats döda, med siffran 13 ristad eller målad på sig, och planerna på att mörda kungen som snart väntas på besök i den lilla hamnstaden Karlshamn. Båda spåren håller intresset vid liv, och skildringarna av fattiga hamnarbetares liv under en tid när många lämnade Sverige för lyckan västerut ger stuns. Min barndoms somrar har till stor del utspelat sig i Karlshamn med omnejd, så de många och ganska långa miljöbeskrivningarna stör mig inte – tvärt om. Däremot vet jag inte om jag hade uppskattat dem lika mycket om det gällt någon annan stad.

För någon med historieintresse, och förkärlek för typiska deckarfigurer, är det här definitivt att rekommendera. Jag kommer med glädje att läsa mer om kyrkoherde Eldfeldt även om det kanske inte är en serie jag kommer att kasta mig över varje ny bok i.

3 svar till “Böljelek

  1. Hahaha, kändes som du talade rätt till mig.=) Historieintresse och förkärlek för typiska deckarfigurer.;) Nåja, den står i hyllan sedan förra bloggträffen och jag längtar verkligen efter att läsa den, men just nu får det mest bli läsning för jobbet.

  2. Låter som om jag skulle gilla den här, noteras!

  3. Pingback: Ett halvt års läsning (lite drygt) | En full bokhylla är en rikedom

Lämna en kommentar