Exil och Den sista utvägen, Denise Mina

Jag läste ut den sista delen av Denise Minas triologi om Maureen O’Donnel imorse. Den första delen var, som ni kanske minns, vår senaste bokcirkelbok och jag var så säker på att jag skulle gilla den att jag beställde alla tre när jag ändå höll på. Det är jag glad för, för jag tycker nog att de här böckerna står bäst tillsammans. Det som påbörjas i Död i Garnethill får sin upplösning i Den sista utvägen, och kontakter som knyts i Exil får stor betydelse i sista delen.

Jag gillar Denise Minas sätt att skriva. Det är rakt och ger många – ofta obehagliga och obekväma – bilder. Hon anstränger sig inte för att läsaren ska tycka om huvudpersonerna men ger oss alla nycklar för att förstå dem.

Jag har tidigare läst en av Minas senare böcker, som utspelar sig delvis på en tidningsredaktion. Minns inte vad den hette, men ska definitivt hålla utkik och läsa fler!

Nu ska jag sätta igång med Boktjuven. Spännande! Jag får en del tid över nu, för jag åkte på en magsjuka i fredags och de lär inte vilja ha mig på jobbet varken på måndag eller tisdag… Och sedan: jullov!

Ett svar till “Exil och Den sista utvägen, Denise Mina

  1. Hoppas du får en fin jul och att du också tycker om Boktjuven lika mycket som jag gjorde. Drogs verkligen in i den här boken med döden som en följeslagare, boken var som en ond bråd saga.

    God jul på dig.

Lämna en kommentar