Den första boken

Johanna på Breakfast Bookclub har skrivit om de första böcker som betydde något för henne här.

Hon fick mig att minnas en sommarstuga som vi hyrde i många år under min vuxenblivelse. Det ligger på en ö i Blekinge skärgård och i mitt elva-tolvåriga tycke alldeles för långt från kompisar och civilisation. På övervåningen där jag och min lillebror huserade fanns en bokhylla. En typisk sådan där sommarstugebokhylla där sönderlästa deckare, övergivna pocket och en och annan klassiker trängs (Clownen Jac, den finns väl i ALLA sådana hyllor? Jag har inte läst den, har ni?).

Jag hade då, och har egentligen inte nu heller, ingen uppfattning om huruvida det var ”fin” litteratur som stod där. Minns inte heller att mamma eller pappa kommenterade den eller att vi alls pratade om den. Kanske fattade de inte att jag låg uppe hela nätterna och läste, eller så trodde de att jag läste låneböckerna från biblioteket i Karlshamn (det gjorde jag också, men de tog ju slut så snabbt).

Hur som helst minns jag känslan av de där böckerna mycket väl. Många av dem läste jag flera gånger eftersom vi hyrde den där stugan flera somrar i rad. Den jag minns allra tydligast hette just Johanna. Omslaget var inte helt olikt pocketomslaget till diktantologin Kärlek och uppror (minns ni den, åh vad jag älskade den!?) så jag har svårt att veta om jag blandar ihop dem. Jag tror i alla fall att det var tegelstenar även på denna, och att namnet var skrivet i någon spretig stil. Boken handlade om en tjej som hade det jäkligt tufft i livet. Hon var nog äldre än jag, och hamnade i vad som kallades obsklass. Hennes mamma söp och ingen förklarade för henne vad det var när hon fick mens och ja, det var misär som ni förstår. Medan jag skriver det här får jag en gnagande misstanke om att jag blandar ihop den här boken med ytterligare en på den där hyllan. Det måste ha varit en hel del socialrealism för unga vuxna där.

Är det någon som känner igen något av ovanstående och kan hjälpa mig med korrekta titlar och författare så vore det spännande (efter lite googlande hittar jag författarnamnet ”Renate Welsh” vilket får klockor att ringa. Kan vara den boken!). Annars får jag helt enkelt bevara den där känslan av att ha upptäckt ett titthål in i den riktiga världen. Tack och lov upptäckte jag så småningom att det fanns många aspekter på den där världen, och att inte alla var fullt så hårda.

Lite senare, det måste ha varit nian eller början på gymnasiet, så fick mamma låna Ingrid Sjöstrands Törnrosa, feernas tid av en väninna. Vet inte om hon gav den till mig eller om jag snodde den, där kan vi i alla fall snacka om ögonöppnare. Den boken betyder fortfarande fantastiskt mycket för mig. Liksom uppföljarna.

Vilka böcker var viktiga för dig?

7 svar till “Den första boken

  1. NU är det skrivet och klart om pocketkedjan 🙂

  2. Clownen jac fanns verkligen i alla bokhyllor. Those were the days. jag tror att jag läste den nån gång.

    Tyvärr kan jag inte hjälpa till med de andra.

  3. Ååh! Kärlek och uppror!! Jag hade en jättesönderläst ex som jag kanske hade fått i present av mamma? Jag älskade den! Jag läste så mycket mer dikter som ung (yngre!) än vad jag gör nu…

    • Mitt är också helt sönderläst, och som vuxen är det spännande att läsa de egenskrivna dikterna i marginalerna. Jag undrar om inte många – som du och jag – ger upp det egna diktskrivandet med åldern. Lite synd kan man tycka!

  4. Självklart har jag Clownen Jac i bokhyllan. Och jag har läst den.
    http://bibliopepe.blogspot.com/2010/09/har-du-last-clownen-jac.html

  5. Jag håller också på och googlar ”Johanna” av Renate Welsh, för den stod med på en lista över min bästa böcker när jag var 14-15 år (ca 1985) som jag nyligen återfunnit och återgett på min bokblogg. Jag kommer inte ihåg den, men jag tror den utspelar sig under andra världskriget (eller tidigare), så det är nog inte den du läste.

Lämna en kommentar