Julkalender: Lucka 1

Välkommen till En full bokhyllas julkalender 2010!

December 2010 blir frågesportens månad på bloggen. Svara i kommentarsfältet, och länka gärna till julkalendern i din egen blogg!

När julen är över kommer jag att lotta ut ett fint bokpris bland alla som varit med och svarat, du får en lott per (rätt) svar så missa ingen lucka!

Lucka 1:

Vad hette SVT:s julkalender 1979? Berätta också gärna om din favorit av alla teves julkalendrar!

Bonus: Rätt svar ger också svaret på vilken som varit min absoluta favorit, men då när den gick i repris 1985 och jag var sju år.

12 svar till “Julkalender: Lucka 1

  1. vi har samma favorit! Jag tyckte att själva papperskalendern 85 var så spännande för den hade trollformler bakom luckorna…

  2. Pingback: Tweets that mention Julkalender: Lucka 1 | En full bokhylla är en rikedom -- Topsy.com

  3. Tror nog att den var favorit för de flesta barnen 🙂
    Jag fastnade väldigt mycket för allt gnistrande! Som tur var så hade vi en rejäl vinter i Stockholm då (1985!) så snön gnistrade hos oss också!

  4. Pingback: Lucka 1 « Feministbiblioteket

  5. Trolltider är svaret.
    Även min favorit.

  6. Ohhh, Trolltider, alla tiders bästa julkalender! Bra val!

  7. skriven av Maria och Camilla Gripe, för övrigt. Bara en sån sak!

    • Precis. Tänk att man hade så bra smak redan då! Har du förresten sett den i vuxen ålder? Har sett att den finns på dvd nu, och är lite sugen!

      • Jag har sett den som vuxnare i alla fall, så där strax över 20 tror jag. Jag hade en kursare med lite udda smak, som spelat in hela kalendern (det måste väl varit 1985 då?), och vi såg igenom den vid något tillfälle.

        Vid ett annat tillfälle hyrde vi alla Skrållan-filmer (från Saltkråkan) och såg igenom dem. Det här var typ 1995, innan man egentligen använde Internet, och det var videoband som gällde. Videobox hyrde vi nog också, hehe.

        Det jag minns med störst fascination från Trolltider är de där fotspåren. Jag fattade verkligen inte hur de hade lyckats filma dem, om det inte var någon som varit osynlig i verkligheten. Men sen var det väldigt fascinerande med de där guldpengarna med choklad i. Jag ser fortfarande med magisk blick på sådant godis i affären.

  8. Trolltider är rätt svar! Min favorit är Sunes Jul som är helt underbar, tittar fortfarande på den varenda jul 🙂

  9. Pingback: På tal om.. | En full bokhylla är en rikedom

Lämna en kommentar