Bokkedja: Överflöd

Bokkedja nummer tre handlar om Överflöd:

Det får mig att tänka på Ingrid Carlbergs Pillret som var en av höjdpunkterna i mitt läsande 2008. Det är två saker som för tankarna ditåt; både det faktum att läkemedelsföretagen idag tjänar multum på så kallade lyckopiller, och det faktum att någonting i vår av prylar överflödande livsstil gör oss olyckliga. Carlbergs bok ger en bra bild av läget, och är väl värd att påminna om för den som inte läst den!

Depression, som ju ofta kräver behandling som ovan, leder tankarna vidare på Katerina Janouch Dotter önskas. Det är en bok som på många sätt öppnade ögonen på mig. Den har sina brister, till exempel i en lite långsökt föräldraskapsgåta, men den tar upp något som jag tror är viktigt i könsrollsdebatten och det är våra egna fördomar. Jag känner själv så inför min väntade son, att jag oroar mig för att inte förstå mig på honom. Att jag har så många förutfattade meningar om flickor och pojkar som jag inte visste om att jag på allvar tror att könet kommer att avgöra om jag kommer att förstå mig på mitt barn eller inte. Janouch fick mig att fundera och konfrontera de här tankarna och känslorna och det känns väldigt bra!

Så kom vi osökt in på barnafödande och min avslutande bok i denna kedja blir Lennart Nilssons Ett barn blir till. Det är en fin och fantastisk bok, och med tanke på hur trångt det är på BB runtom i landet så är den inte så långt ifrån kedjans ursprungstema som man först kan tro!

Lämna en kommentar