Så vackert!

Jag blev så himla glad när jag fick denna finfina utmärkelse av Annika som har Annikas Litteratur- och kulturblogg .

Här är motiveringen: ”Full bokhylla är värd en award bara på grund av bloggens namn: En full bokhylla är en rikedom, men naturligtvis är detta inte allt. Eva skriver intressanta inlägg som jag läser med stort intresse även om vi inte på något sätt delar boksmak. Dessutom är bloggen stilren och lättnavigerad.”

Tusen tack! Det är nästan extra roligt att få detta erkännande från en som inte delar ens smak. Då känns det som att jag inte bara skriver för likasinnade!

Jag hittade till Annika via hennes Bokbloggsjerka, ni har väl sett den?

När man har fått denna utmärkelse måste man:
– kopiera in awardbilden i din blogg för att visa att du har fått den
– tacka och länka till den som nominerade dig
– nominera sju andra bloggare och länka till dem
– berätta sju intressanta saker om dig själv

* * *

Ok. Detta att nominera andra hade inte varit så svårt om det inte varit så att den här utmärkelsen guppat runt i bokbloggarvärlden ett bra slag nu och det känns ju roligast att nominera sådana som inte ännu fått den (det kan hända att jag missat att någon redan blivit uppmärksammad, då får ni ha tålamod med mig!).

Sju favoriter:

1. Min kollega Peter har nyligen börjat blogga om böcker här. Han skriver intressant och välgrundat med fokus på klassiker – något jag själv inte läser så mycket. Han är så påläst att jag ofta skäms lite över mina egna snabbt ihophafsade inlägg men försöker se det som en motivering och framför allt en inspiration.

2. En helt annan typ av bokblogg är denna, som jag alltid läser med glädje. Barnboksprat drivs av flera skribenter men gemensamt för dem är att de alla skriver läsvärt och ofta tar upp teman och fenomen som intresserar mig som småbarnsmamma och barnboksälskare.

3. Och när vi ändå är inne på barnboksbloggar får vi ju inte glömma Bokunge! Den drivs av flera drivna och engagerade bloggare som alla verkar ha stenkoll på det senaste i barnboksbranschen. En av grundarna är ju Onekligen-Lisa, så hon får ett litet specialomnämnande här också. Hennes blogg läser ni väl, hoppas jag!?

4. Så slänger jag in en blogg som alls inte har med böcker att göra. Kurrylin är en blogg jag alltid läser med spänning. Karin har alltid intressanta reflektioner att komma med, och även om jag ofta håller med henne bidrar hon inte sällan med nya infallsvinklar för mig.

5. På samma tema (feminismen om någon undrar) finns i min bloggläsare denna pärla. En pinsamhet i sammanhanget är att jag faktiskt ännu inte läst boken med samma titel som bloggen. Det har bara inte blivit av. Men alltså, notera ordvalet; ÄNNU. Bonusblogg: En av författarna driver också Grannfrun, om barnböcker, som är mycket läsvärd.

6. Sedan måste jag ju tipsa om Linda som ha Nu när du finns. Som så många andra började jag följa henne när bloggens huvudperson Jack ännu inte fanns. Nu finns han och Linda skriver roligt om livet som nybliven mamma. Hon är nog så långt ifrån mig, personlighetsmässigt, som man kan komma och kanske är det därför det är så kul att läsa hennes inlägg!

7. Bäst att avsluta i böckernas värld; och med en relativt nystartad blogg. Det är Breakfast Bookclub, som drivs av bland annat En annan sida-Petra. Jag tyckte det var så tråkigt när Petra lade ner sin bokblogg, och blev således mycket nöjd när hon startade en annan!

Puh! Det där var svettigt, men jag tycker jag fick ihop en mycket bra lista! Bara godingar där!

Nästa uppgift är ju inte lättare. Tur att det är jag som avgör vad som är intressant och inte i sammanhanget. Alltså:

1. Jag har bytt plats med mina föräldrar. De är uppvuxna i Lund men har bott större delen – om inte hela – sitt vuxna liv i Umeå. Själv bor jag i Malmö men räknar mig som norrlänning. Inom några veckor kommer jag dock att förlora mitt barndomshem, men plötsligt bo på bussvägsavstånd från mamma och pappa.

2. Min son är döpt efter en rocksångare. Diskussionen som föregick hans namngivning handlade om huruvida det är elakt att döpa någon efter en storvuxen skäggig man som ständigt bär kaftan. Vi kom fram till att han får leva upp till det…

3. Jag har sjukt selektivt minne. Å ena sidan minns jag när gamla klasskompisar fyller år och vad jag fick i julklapp när jag var sju. Å andra sidan kan jag inte lära mig de enklaste låttexter utantill och vet inte vad någon kändis heter.

4. Trots att jag ändå inte vet vad kändisarna heter kan jag irritera mig en hel film om jag inte kommer på i vilken film jag sett en skådis tidigare. Detta är ett släktdrag och det är egentligen galet osannolikt att min man blev just min man efter att han sett film med mig mamma och mormor.

5. Jag kan inte sjunga.

6. Jag sjunger ändå i kör. Det är en fantastisk kör och jag är så glad att jag tog mod till mig och gick med!

7. Jag tror ofta att jag vill skriva en bok men har hittills inte kommit längre än så.

Intressant va?

16 svar till “Så vackert!

  1. Fantastiskt intressant hörrö du! Heter sonen Thomas?=)

  2. Fint namn! Log lite åt beskrivingen av Ebbot (den store då) Min yngste son är döpt efter en komiker som brukar klä sig i kvinnokläder. Vet inte om det är snällare direkt. 😉

  3. Äsch, jag som kände mig så listig när jag fattade att det var Ebbot/Tobbe, men det var många före. 🙂 Ebbot är ett fint namn.

  4. Tack så mycket, jag blev så glad!
    Dock var det sjujävla jobbiga uppgifter, så vi får se om jag pallar med att göra utmaningen. Om inte, får du väl ta bort nomineringen 🙂

  5. Tack för utmärkelsen! Nu har jag äntligen antagit utmaningen och skickat vidare några utmärkelser! Svårt, men kul!

  6. Tack snälla! 🙂

  7. Pingback: Vill du vara med? | En full bokhylla är en rikedom

  8. Mycket intressanta fakta om dig! 🙂

  9. Pingback:   Barnboksprat får och delar ut pris! | Barnboksprat

  10. Pingback: Vackert! « Den lilla bokhyllan

Lämna en kommentar