Bonnier svarar om ”flickrumsboxen”

Diskussionen om klassikerboxarna har som ni kanske sett spritt sig bland bokbloggarna. Lyran skriver här, och Petra på Breakfast Bookclub här.
Jag var ju nyfiken på varför begreppet ”flickrumsbox” finns med från början men sedan försvunnit, och idag fick jag svar från Tove Kullenberg på förlaget. Hon skriver:
”Vi önskar givetvis att böckerna i boxarna ska läsas av alla, oavsett ålder eller kön. Benämningarna du skriver om har varit två interna arbetsnamn från början.

Av misstag följde de med när vi registerade böckerna i vårt system, men det kommer att ändras.
På de tryckta böckerna och på hemsidan finns benämningarna däremot inte med.”
Den följdfråga hon inte besvarar är ju då varför man ens gjorde distinktionen från början.
Däremot frågar hon: ”Om du fick välja, vad skulle du döpa boxarna till?”
Den frågan tänkte jag skicka vidare till er, mina läsare. Kom igen med lite förslag vetja!

Själv gillar jag Klara Johannas idé i kommentarstråden hos Breakfast Bookclub om ”dramabox” och ”äventyrsbox men egentligen hade jag nog föredragit en enda klassikerbox, alternativt två med blandningar av de två som finns idag.

 

Uppdatering: I ett senare mejl skriver Tove Kullenberg nu:
”Efter en diskussion nu på morgonen har vi bestämt oss för att boxen ska heta Uppväxtklassiker i våra system som går ut till bokhandlarna, det tycker jag funkar bättre. Men som sagt, de tryckta boxarna har inte fått några namn, utan heter rätt och slätt Klassikerserien Repris.”

Jag fick dessutom höra från en kollega att det kommer fler boxar, med svenska och utländska moderna klassiker. Dem ser jag verkligen fram emot!

7 svar till “Bonnier svarar om ”flickrumsboxen”

  1. Äventrysbox tycker ju jag är bra som den är, det passar ju både tjej och kille som gillar äventyr. Men den andra är knepig alltså.

  2. Bra! Då är det ju något de har diskuterat iallafall. Jag ser också fram emot de följande boxarna!

  3. Uppväxtklassiker tycker jag låter uuuurtråkigt. Det kan de hålla internt tycker jag.

    Fler boxar bäddar dock för att man vill skilja dem från varandra, så bra namn är viktiga. Om det inte var för Alice (som är en trevlig bok) så kunde den som tidigare benämnts Flickrumsboxen nästan heta ”Föräldralösa barn”. Fast det kanske även behövs för Tom Sawyer och David Copperfield och vad som kan tänkas dyka upp framöver….?

  4. Kan man inte bara säga barnboksklassiker 1, 2, 3 osv? Fast jag förstår det interna namnet ändå, det var ju trots allt det de var från början. Jag, inte klassiker då förstås.;) Jag minns själv när jag var liten och lite romantiskt plockade upp de där som jag själv kallade ”flickboksklassiker”. Unga kvinnor, Pappa Långben och Patty osv. Fast jag skulle nog inte passat in vare sig Agnes Cecilia eller Alice i underlandet i den kategorin. Och vi har ju kommit lite längre idag så klassikerbok tycker jag definitivt räcker.

  5. Ja, Äventyrsbox later mycket battre! De skulle ha kort pa det namnet istallet!

  6. Jag gillar verkligen Agnes Cecilia, men jag förstår inte heller riktigt vad den gör i den här lådan, oavsett kategorisering. En fantasylåda kan den väl få vara i?

    • Nej, den är ju dessutom betydligt nyare än övriga. Jag har sett lite förhandsinfo om kommande boxar och kan väl iofs säga att den inte riktigt skulle platsa där heller. Men som någon annan konstaterade är ju den stora skillnaden mellan de här två boxarna könet på huvudpersonerna. Och om kategoriseringen är så enkel så platsar ju Agnes Cecilia (som också hos mig är en favorit, även om jag är ännu mer förtjust i skuggserien) likaväl som någon annan.

Lämna en kommentar