Om recensionsexemplar igen

Vad är skillnaden på att få böcker skickade till sig, och att få till exempel kläder? Egentligen?

Vi har ju pratat om det här förut, men jag tänker på det igen efter att ha läst detta, och funderar på att jag håller på att byta åsikt (inte bara på grund av det inlägget, utan allt eftersom jag funderat mer i ämnet).

Från början handlade diskussionen om recensionsböcker om huruvida man skulle tacka förlaget i bloggen eller inte, och då var jag emot. En hel del bloggare var översvallande tacksamma, ja uppspelta, över att få gratisböcker och inläggen kom att handla om det istället för om boken. Jag menade att det var en naiv inställning, och att vi måste förstå vårt värde för branchen.

Men nu när fler och fler pratar om det här, och – gissar jag – fler och fler får böcker i takt med att förlagen inser värdet av alla dessa läsare, börjar det mer och mer handla om tydlighet, och ärlighet mot bloggläsarna.

Jag kommer hädanefter att längst ner i mina recensioner tala om när jag fått en bok som recensionsexemplar, och från vilket förlag jag fått den.

Jag kommer att fortsätta be förlag om recensionsböcker när jag är nyfiken på dem, jag kommer att fortsätta att tacka nej när jag blir erbjuden en bok jag inte är intresserad av och ja när jag blir erbjuden en jag blir nyfiken på. Jag kommer att fortsätta skriva om böcker jag får, köper och lånar också, men hädanefter kommer det alltså att framgå!

Jag kommer också, så klart, att fortsätta skriva precis vad jag tycker och tänker om böckerna jag läser. Det hoppas jag framgår med all önskvärd tydlighet!

21 svar till “Om recensionsexemplar igen

  1. Jag har alltid märkt ut ifall det är frågan om ett rec.ex. och av vem jag isf har fått det. Det känns naturligt för mig, då känner jag mig ärlig både mot läsaren och förlagen. Har haft glädjen att ha en bra relation med förlagen och har fått många rec.ex., men de som läser min blogg vet ju att jag OCKSÅ är en ivrig bokshoppare och biblioteksanvändare.

    • Jag tyckte först att det var att ge onödig reklam åt förlagen, men jag har som sagt tänkt om. Jag har aldrig haft något emot att man skriver ut att det är rec-ex, däremot var det ett tag mycket tacksamhet inblandad. Och även om man så klart kan vara tacksam över att man har privilegiet att läsa böcker först och gratis så jobbar man ju också för det, och ska inse vilket värde man har!
      De bokbloggare jag följer och har följt länge (varav du ju är en) tycker jag har skött recensionsbiten proffsigt, de som inte gör det slutar man snabbt att läsa.

  2. Du är så klok!

  3. På min bakblogg (flickan & kakorna) tog jag tidigt beslutet att alltid skriva ut om jag blivit sponsrad med något jag använder eller om jag blivit ombedd göra reklam för något, och har tackat nej till ett par erbjudande som inte låtit mig göra det. Detta inte för att skryta om hur mycket gratis jag får (så sällan som det nu inträffar är risken för skrytsamhet liten :)) utan för att jag vill att mina besökare ska veta när det är något jag själv står för: ett råd, en rekommendation. Vill jag ta emot ersättning/produkt för reklam så gör jag det, men då framgår det. Trovärdighet är väl vad jag hoppas på.

    Jag vet inte varför jag inte självklart drar samma parallell till bokbloggarna (jag har en själv, om än obetydlig). Jag tror att det har att göra med att jag utgår från något slags självklar ärlighet bland bokfolk, och om folk dessutom börjar tala om skrytsamhet får man ju lätt ångest. Var gränsen för skrytsamhet går kan säkert diskuteras, men jag påstår nog att för ärlighet/tydlighet får man i så fall stå ut med lite eventuell (notera ev) skrytsamhet.

    Kanske kan det verka fånigt att behöva redovisa när man fått en ynka liten bok sponsrad, och kanske är det överdrivet. Men jag blir mer övertygad om att det inte skadar. Just nu är det (väl?) inget problem med smygreklam på bokbloggarna på det sätt som det är på beauty-, mat- och andra, men hur vet vi det säkert, och annars, vem säger att det inte är en tidsfråga innan förlagen inser värdet av en bra recension på en stor bokblogg med många läsare och erbjuder mer än bara gratis böcker för den?

    Det kan låta befängt: vilken bokbloggare skulle gå med på något sådant: att skriva en positiv recension för en gratis bok, för pengar (eller något annat)? Men det förekommer ju på andra sorters bloggar. Är bokfolk garanterat hederligare?
    Har man tagit ställning och tydliggjort så behöver ju ens läsare inte undra. Så inte skadar det väl (annat än möjligen de missunnsamma).

    Efter att ha tänkt efter fram och tillbaka är jag på Full bokhyllas linje. Även jag kommer att skriva ut när jag fått böcker (eller annan ersättning om det skulle bli aktuellt).

    • Jag tycker det är spännande att höra hur det funkar i matbloggarbranschen, och tror som du att man inte ska ta för givet att ”bokfolk” är bättre eller sämre än någon annan.

      En intressant aspekt som jag funderar på är dock den att dagstidningars kultursidor i alla tider tagit emot recensionsexemplar, trots att det inom andra områden finns ett utbrett samförstånd om att tidningar ska stå fria och osponsrade. För min del tror jag att det är det som gjort att jag så länge tänkt att det var ok att inte skriva ut att böckerna var recensionsexemplar.

  4. Jag har egentligen inget särskilt att tillägga, utan ville mest säga att jag uppskattar dina (och andras) inlägg om saken. Jag har följt hela diskussionen från mitt eget hörn, och tycker det är en väldigt viktig, spännande och intressant tråd att dra i.

    Jag har fått och beställt ett par böcker för några år sedan, men insett att jag läser på tok för långsamt för att hantera recensionsex och det faktiska ansvar som följer med dem. Det är oschysst av mig att skriva om boken i fråga ett halvår efter att de skickat den. Däremot tycker jag att det är väldigt roligt att följa er alla som läser och skriver i rasande takt om allt det nya som kommer ut. Bokbloggare ska absolut ta till vara på och inse sitt värde! Önskar på ett sätt att jag kunde agera mer som en recensent, men jag är helt enkelt född som en mänsklig snigel 🙂

    • Kul att du följer den, och jag tror att diskussionen är minst lika viktig för läsarna som för dem som själva tar emot recensionsexemplar. Jag kan själv känna ibland att jag borde stoppa lite, inte ta emot fler, för att komma ikapp – men sedan hör man om en ny bok och så trillar man dit på läslustan igen! 😉

  5. Märker också ut alla mina recex. Inte för att det påverkar recensionen om jag fått boken eller ej, (och förlaget får ju lika mycket reklam även om jag köpt/lånat boken på egen hand) men utan tvekan påverkar det ju mitt bokval, att jag läser boken på en gång istället för att låta den vänta i månader. Även om jag fortfarande bara ber om böcker som jag verkligen vill läsa så finns det för det mesta andra böcker som hade fått gå före om jag blivit tvungen att köpa boken själv (eftersom jag inte har råd att köpa allt jag vill ha).

    • Precis, det påverkar inte recensionen, men om man märker ut det har läsaren möjlighet att själv avgöra det. Det är så jag tänker nu – jag har hela tiden menat att det inte spelar någon roll, men nu tänker jag att det ju är det som läsarna kan få bedöma själva!

  6. Värt att fundera över det här med recex och tidningar. Kan det ha att göra med att böcker (od) är kultur? De är också produkter och andra produkter kanske också kan vara en form av kultur, men något slags informationsansvar/intresse hos tidningar, på samma sätt som man skriver om pjäser mm?

  7. Har nästan aldrig talat om när en bok är ett recensionsexemplar, då jag som du tänkt att de blir nästan lite som att tacka för boken och därmed vara just så naiv som du skriver. Nu funderar även jag på om det kanske är tvärt om och jag har bestämt att göra som du skriver, det kommer alltså hädanefter tydligt framgå om boken är ett recex eller inte.

  8. Pingback: Så här blir det från och med nu « enligt O

  9. Det bidde ett eget inlägg…

    Tack för inspirationen!

    Så här blir det från och med nu

  10. Jag har skrivit ut när det är rec.ex. under de senaste ett och ett halvt åren, ungefär – och det har jag gjort för att jag har tyckt att det har varit ärligast så. Inte för att det påverkar mitt tyckande. Det skadar inte att nämna det, hur som helst.

  11. Jag har ganska länge taggat mina inlägg om recex med rubriken ”Recensionsböcker”. Den som vill kan lätt kolla vilka böcker jag fått.

  12. Jag skriver ocksa ut nar jag har fatt bocker fran ett forlag, sa att den som laser vet och kan dra sina egna slutsatser. Sedan haller jag fast vid att jag inte paverkas av att boken i sig ar gratis, men mojligtvis av det faktum att jag valjer bort bocker som jag inte ar intresserad av att lasa.

  13. Jag gör också som Lyran, taggar recexen som Recensionsexemplar. Så det är rätt enkelt att kolla vilka böcker jag fått från förlagen. Dessutom taggar jag även alla böcker jag lånar från biblioteket som Bibliotekslån. Resterande böcker har jag alltså införskaffat på annat sätt.

  14. Oj förlåt nu ljög jag visst lite. Jag taggar dem som Recensionsex och inget annat. 😉

  15. Jag hör ju till dem som inte får så många recensionsexemplar men jag har faktiskt börjat få fler och dessutom mailar jag ibland och frågar efter vissa böcker som jag vill läsa NU och inte vänta ett halvår på på bibblan. Och det har hänt att jag fått dessa böcker på studs! Ah, det är ju kul!
    De som skriver till mig och undrar om jag vill ha rec.ex varnar jag alltid att jag är brutalt uppriktig i mina reflektioner.
    Denna min uppriktighet har bl.a. lett till att jag fick endast bok nr 1 i en deckarserie från ett förlag som dessutom inte hört av sig igen….så kan det gå! 🙂 De böcker jag frågar efter är ju nästan alltid bra så där blir det ju oftast bra omdömen.
    Jag brukar tacka förlaget i slutet av varje inlägg och taggar som recensionsex.
    Jag läser ju gärna böcker som jag aldrig skulle ha läst annars så det är nyttigt med spontana paket från förlag…….
    Intressant diskussion f.ö.

  16. Jag har börjat fundera i samma banor som du. Får se vad jag kommer fram till.

Lämna en kommentar