Bokcirkelbok 6: Vi måste prata om Kevin

Av Lionel Shriver

Förkylningstider gjorde att vi var en decimerad skara som samlades hemma hos Madeleine igår kväll. Vi tyckte alla synd om dem som låg hemma för det här är verkligen en bok man vill diskutera!

Den fick genomgående 4:or av oss på plats (MF och Fia, ni kan väl komplettera med era betyg nedan vetja!) och trots att det under middagen blev en hel del annat snack (två stora magar runt bordet kräver sin uppmärksamhet) tror jag vi alla var nöjda med att få prata av oss om boken.

Snabb resume: Kevin sitter i fängelse efter en skolmassaker, boken är hans mammas (Eva) brev till pappan. Ett försök att förstå vad det var som hände, och varför.

Både Sofie och jag var eniga om att detta inte är en bok som vi skulle rekommendera andra gravida att läsa. Evas egen graviditet och störda förhållande till sitt barn blir så påtaglig, så stark och så otäck – och det förstärks naturligtvis när man själv har en massa tankar om vad som väntar.

Boken är helt skriven ur Evas perspektiv, vilket gör att man till en början kan läsa den som en beskrivning av ren ondska. Ett barn som föds ont, helt enkelt. Något som är svårt att acceptera, och som inte blir slutsatsen efter genomläsningen. För mammans egna problem, och pappans problem med att se något annat än familjelycka, är så beklämmnade, så kvävande, så .. otäck.

Och ändå passar familjebilden inte in på de fördomar man har om familjer där sådana här tragedier inträffar. Det är inte fysisk misshandel, inte stora bråk, ingen fattigdom, inga av de ”enkla” förklaringarna. Boken ger heller inga enkla svar på den frågan vi alla – inte minst efter händelserna i Tyskland tidigare i veckan – skulle vilja ha svar på. Den utger sig inte för att vara allmängiltig, och distanserar sig från, samtidigt som den diskuterar, Columbine och andra kända skolmassakrer.

Slutsatsen runt bordet blev att boken har så många bottnar att man skulle kunna prata länge om den, och att man måste prata om den. Så uppmaningen ”läs den!” får några brasklappar:

– inte när du är gravid och bara när du har någon att prata om den med!

Nästa bok blev SOS från mänskligheten av Johanna Nilsson, och vi ska sannolikt vara hos Sofie i Helsingborg! Mer information kommer (till dem det berör!)

4 responses to “Bokcirkelbok 6: Vi måste prata om Kevin

  1. Vi måste prata om Kevin är en av få böcker som jag lagt av med att läsa. Jag kom inte in i den, men har planer på att ge den ett nytt försök. Nu blev jag lite mer motiverad till det. Men det var inte det jag kom hit för att säga, utan jag skulle ju tala om att du vunnit en gris! Eller kanske snarare den som trynar där inne får sig en gris redan i tidig ålder. Maila mig din adress på hej_annika@yahoo.se så kommer den med posten nästa vecka.

  2. Som jag skrev tidigare detta är en riktigt obehaglig bok, och ska varken rekommenderas till gravida eller till någon som ens funderar på att skaffa barn. Hörde i en intervju med Shriver att hon efter att hon skrivit romanen inte velat skaffa barn, inte konstigt säger jag. Plus att jag funderar fortfarande syftet med boken.

  3. Pingback: Årets böcker: 2009 « En full bokhylla är en rikedom

  4. Pingback: Det mest tragiska | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

